کلمه را برای جستجو وارد کنید .
اهمیت و ضرورت برنامه تدبیر

اهمیت و ضرورت برنامه تدبیر

 

در مقاله ی در سایت مدرسه فایل در خصوص مدیریت مدرسه و مهمترین وظایف آن در برنامه طرح تدبیر توضیح داده شد. در ادامه به نقش مدیر و مهمترین وظایف آن در برنامه طرح تدبیر خواهیم پرداخت.لذا توصیه میشود درصورت عدم مطالعه ی مقاله مدیریت مدرسه و مهمترین وظایف آن در برنامه طرح تدبیر  این صفحه را مطالعه نمایید.

 

اگرچه آموزش‌ و‌ پرورش در شکل‌گیری و پیشرفت تغییرات وتحولات علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نقش انکارناپذیری دارداما خود نیز از این تحولات متأثر شده و برای حفظ نقش ممتاز و بی‌بدیل نیازمند تحول می‌باشد.آنچنان که سند تحول بنیادین نیز برای تحول متوازن، پایدار و متناسب به نیازهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مولفه‌های اصلی را در نظام آموزش ‌و ‌پرورش مورد توجه قرار داده وبا نگاه نظام‌گرا، تحت عنوان زیرنظام‌های «برنامه درسی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، راهبری و مدیریت، تأمین و تخصیص منابع مالی، تامین فضا،تجهیزات و فن‌آوری، پژوهش و ارزشیابی» تعیین نموده است.

اگرچه هریک از زیرنظام‌های آموزش وپرورش به نوبه ی خود دارای اهمیت می‌باشند اما زیرنظام مدیریت و راهبری به دلیل مسئولیت در راهبری و مدیریت دوره‌های تحصیلی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا محصول و نتایج هر یک از زیر نظام های ذکر شده از طریق این زیرنظام هماهنگ و هم پیوند شده تا اهداف نهایی آموزش‌و‌پرورش محقق گردد . مدیریت مدرسه سطحی از مدیریت و راهبری آموزشی است که با برنامه‌ریزی، بهره‌گیری از منابع (انسانی، مادی، مالی)، تعامل مؤثر با جامعه محلی، آرمان ها، اهداف، راهبردها و سیاست‌های آموزش‌وپرورش را محقق می‌نمایدو در صورتی که فرایندهای آموزشی و پرورشی در مدارس به درستی مدیریت شوند؛ مدرسه به کانون تربیت محله تبدیل شده و شرایط برای تحقق اهداف آموزش‌و‌پرورش فراهم می‌شود.

به عبارتی این فرایندها شامل برنامه محوری، آموزش و یادگیری، فعالیت های پرورشی وفوق برنامه، سلامت وتربیت بدنی، مشارکت،نظارت و ارزیابی و اداری- مالی می باشندکه در سند تحول بنیادین نیز با عباراتی همچون” رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت‌جو، تعامل اثربخش با محیط پیرامونی، خودارزیابی، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، گسترش وتعمیق فرهنگ پژوهش وارزشیابی،خلاقیت و نوآوری” به آن‌ها توجه شده است.

از آنجا که مدرسه محل تجلی و ظهور اهداف نظام آموزشی است و براساس کیفیت خروجی‌های آن (دانش‌آموزان) در خصوص میزان توفیق آن قضاوت می‌شود. لذا بهبود مدیریت مدرسه و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان حیاتی است و از این جهت مدرسه نیازمند مدیران حرفه‌ای، نیروی انسانی پرانگیزه و توانمند، دانش‌آموزان علاقه‌مند به یادگیری و کمال، استفاده بهینه از تجهیزات مناسب و…است که همه آن‌ها منوط به مدیریت کارآمد و اثربخش می‌باشد. بنابراین برنامه پیش رو تحت عنوان برنامه تدبیر برای دستیابی به اهداف زیر و پاسخگویی به ضرورت‌های ذکر شده تنظیم گردیده است. شکل زیر نیز اهمیت و ضرورت برنامه تدبیر را در یک نگاه نشان می‌دهد.

اهمیت و ضرورت اجرای برنامه تدبیر

اهمیت و ضرورت اجرای برنامه تدبیر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *