کلمه را برای جستجو وارد کنید .

الف:ارزیابی درونی

۱-خودارزیابی اولیه

گام اول: مدیر مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی، با استفاده از جدول شماره ۶(فرم ارزیابی بهبود فرآیند ها) ارزیابی اولیه را انجام داده وبا توجه به امتیازکسب شده در هر یک از فعالیت‌ها و جمع کل امتیازات، ضمن تعیین وضعیت موجود مدرسه برنامه سالانه را برای سال تحصیلی پیش رو تنظیم مینماید.

نکته:خودارزیابی اولیه و پایانی ازفرآیند برنامه ریزی و فرایند خلاقیت  توسط مدیر و تیم ارزیاب مدرسه انجامنمی شود.لذا ارزش گذاری و ارزیابی از این فرآیندها  توسط ارزیابان بیرونی صورت می پذیرد.زیراکیفیت برنامه های عملیاتی سالانه مدرسه  و خلاقیت در انجام فعالیت ها در سایر فرآیند ها  نشانگر میزان کیفیت فرآیند برنامه ریزی و خلاقیت در مدرسه می باشد.البته این بدان معنا نیست که مدیر هیچ گونه نظارتی براین امر نداشته و بازخوردی به همکاران نمی دهد .

گام دوم: مدیر پس از درج امتیاز نهایی خودارزیابی اولیه و تنظیم برنامه سالانه دو نسخه از فرم خودارزیابی اولیه به همراه یک نسخه از برنامه سالانه مدرسه را حداکثر تا قبل از شروع سال تحصیلی به صورت مکتوب و رسمییا از طریق سامانه ی مربوطهبه منطقه ارسال می نماید.

خود ارزیابی برنامه طرح تدبیر

خود ارزیابی برنامه طرح تدبیر

گام سوم: مناطق آموزشی پس از وصول نتایج خودارزیابی اولیه و برنامه سالانه مدارس نسبت به بررسی و تأیید امتیاز مدارس اقدام نموده و یک نسخه تاییدشده از فرم ارزیابی بهبود فرآیندها را حداکثر تا پایان نیمه اول مهرماه به صورت رسمی به مدرسه عودت می‌نمایند.( به صورت دستی یا از طریق سامانه )

نکته: مدیران مدارس پس از ارسال برنامه عملیاتی سالانه و فرم خودارزیابی اولیه به مناطق ، با شروع سال تحصیلی نسبت به اجرای برنامه عملیاتی سالانه اقدام و در اولین فرصت نتیجه بازخورد منطقه را دریافتمی نمایند تا در صورت نیاز، به اصلاح برنامه بپردازند. .( به صورت دستی یا از طریق سامانه )

 

 

۲-خودارزیابی فرایندی

با عنایت به اینکه ارزیابی مستمر ،از ارکان این مجموعه است، مدیر مدرسه در طول سال تحصیلی همزمان با اجرای فعالیت ها و اقدامات، نسبت به جمع آوری فرم‌های خودارزیابی ازمسئولین برنامه‌ها و فعالیت‌ها اقدام نموده و فعالیت‌هایی که بر اساس جدول زمان‌بندی از نظر اجرا دارای تأخیر یا مشکلاتی می‌باشند شناسایی و با کمک مسئول مربوط به هر یک از فعالیت‌ها و در صورت نیاز با مشورت سایر کارکنان نسبت به مرتفع نمودن موارد قابل بهبود، اقدام می‌نماید.

 

۲-۱-خودارزیابی مسئولین در خصوص فعالیت ها و اقدامات

مسئول هراقدام یا مجموعه ای از اقدامات پیش‌بینی شده در برنامه سالانه، برای رصد فعالیت‌ها و حصول اطمینان از حرکت در مسیر تعیین شده، ملزم است در بازه زمانی توافق شده با مدیر مدرسه، نسبت به ارزیابی وظیفه یا تکلیفی که به عهده وی گذاشته شده است اقدام نماید. بدین منظور نمون برگ (شماره ۵) برای کمک به انجام این مهم تنظیم گردیده است. این نمون برگ توسط فرد مسئول تکمیل و در صورت لزوم به تشخیص مدیر مدرسه و با هماهنگی وی، با برگزاری جلسه‌ای پیرامون وضعیت انجام اقدام یا اقدامات بحث و گفت‌وگو به عمل می‌آید. در این تعامل چهره به چهره بازخوردهای لازم برای بهبود و یا اصلاح ارائه می شود. چنانچه میزان پیشرفت در انجام هر اقدام درسطوح ضعیف و انجام نشده قرار گیرد راهکارهای پیشنهادی ارائه می گردد در غیر این صورت نیازی به ارائه پیشنهادی نمی‌باشد.

مراحل خود ارزیابی مسئولین فعالیت ها

مراحل خود ارزیابی مسئولین فعالیت ها

جدول شماره ۴٫ نمونه فرم پیشنهادی خودارزیابی مسئولین فعالیت ها

سال تحصیلی  …………..                  عنوان فرآیند: مشارکت

مسئول پیگیری فعالیت‌ها: …..

ردیف

ملاک

میزان
پیشرفت در

انجام
فعالیت‌های
مورد نظر

موانع و
مشکلات اجرا

راهکارهای
پیشنهادی

بسیار
خوب

خوب

متوسط

ضعیف

انجام
نشده

۱

شناسایی
ظرفیت‌ها و
توانمندهای
اولیاء و
تشکیل بانک
اطلاعاتی

همه
اولیاء

۷۵درصد

اولیاء

۵۰ درصد
اولیاء

کمتر از۵۰
درصد

 

تکمیل
ناقص فرم
اطلاعات
توسط اولیاء

توزیع
مجدد فرم‌های
ناقص در جلسه
اولیاء جهت
تکمیل شدن

۲

جذب
مشارکت های
داوطلبانه و
بهره گیری
ازظرفیت های
برون
سازمانی در
تامین
نیازهای
مدرسه

جذب

۶۰%

جذب

۴۰%

جذب

۲۰%

جذب۱۰%

 

عدم
همکاری لازم
نهاد مربوطه

دیدارحضوری

۳

فعال
سازی شورای
معلمان و
شورای
مدرسه،انجمن
اولیاء و
مربیان

براساس
دستورالعمل
مربوطه

هرفصل

هر۴ ماه

سالی ۲
جلسه

 

عدم
حضور برخی از
اولیاء

تغییرزمان
جلسه

خودارزیابی پایانی

خود ارزیابی پایانی

گام اول:مدیر در پایان سال تحصیلی (خرداد ماه) مجددا با استفاده از جدول شماره ۶(فرم ارزیابی بهبود فرآیندها)، اقدام به بررسی نتایج خودارزیابی‌ها، هدف‌گذاری‌های انجام شده در برنامه سالانه با حضور مسئولین فعالیت‌ها، جهتخود ارزیابی پایانی می‌نماید.

گام دوم: نتیجه خودارزیابی پایانی (مشخص شدن امتیاز عملکرد مدرسه بر اساس جدول شماره ۶) به صورت رسمی حداکثر تا ۲۰ خردادماه به معاونت آموزش ابتدایی منطقه ارسال می گردد.

ب- ارزیابی بیرونی

مناطق آموزش و پرورش ، با تنظیم برنامه زمان‌بندی مناسب و با کمک افراد مجرب و آگاه در حوزه آموزش ابتدایی به منظور ارزیابی فرآیندی در طول سال تحصیلی با هدف ارائه بازخوردهای اصلاحی، سازنده و توانمندساز اقدام نموده، وهمچنین در پایان سال تحصیلی نیز به منظور ارزیابی نهایی (حداکثر تا ۳۰تیرماه) از مدارس بازدید کرده و با استفاده از جدول شماره ۶ ، نتایج ارزیابی‌های فرآیندی و گزارش‌های ارسالی مدرسه (خودارزیابی اولیه، ارزیابی فرآیندی، ارزیابی پایانی و برنامه سالانه) نسبت به ارزیابی میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت مدرسه در راستای برنامه سالانه، هدف‌گذاری‌های انجام شده و کیفیت اجرای فعالیت‌ها اقدام می‌نمایند.

خود ارزیابی پایانی

شیوه های ارزیابی در برنامه تدبیر

 

شیوه های ارزیابی در برنامه تدبیر

شیوه های ارزیابی در برنامه تدبیر

میانگین امتیازات ۳ از ۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *