کلمه را برای جستجو وارد کنید .

تدوين برنامه عملياتي سالانه مدرسه

تدوین برنامه عملیاتی سالانه مدرسه
تدوین برنامه عملیاتی سالانه مدرسه

تدوين برنامه عملياتي سالانه مدرسه

از آنجا که برنامه تدبیر (راهنمای مدیر در ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه دوره ابتدایی) با رویکرد تقویت مدیریت آموزشگاهی تدوین گردیده و هدف آن کمک به مدیران مدارس درانجام وظایف و رهبری آموزشی می باشد واز آنجا که یکی از مهم‌ترین وظیفه مدیران ، تنظیم و تدوین برنامه سالانه بر اساس گام های برنامه طرح تدبیر است، لذا نمونه ای از چارچوب‌های مرسوم در این خصوص که با اهداف این مجموعه تناسب بیشتری دارد در مدرسه فایل  پیشنهاد و ارائه می‌شود.

همانگونه که مدیران مدارس به خوبی آگاهند برنامه آموزش و پرورش به صورت کلی و متمرکز در قالب اهداف،راهبردها و برنامه های پرورشی و….به مدارس جهت اجرا ابلاغ می گردد.آنچه در برنامه عملیاتی سالانه مدرسه بیش از هر موضوعی باید توجه مدیران را به خود جلب نماید،تنظیم برنامه ای در چارچوب برنامه کلی و به منظور تعیین هدف های میانی و فعالیت ها و اقدامات مربوط به هر یک از آن برنامه های کلان می باشد. بنابراین اهدافی که می توانند زمینه ساز تحقق اهداف مورد نظر برنامه های کلان باشند تنظیم می گردند . پس در اینجا منظور از هدف در جدول زیر ، همان نیاز و اولویتی است که با بررسی و تحلیل و آسیب شناسی وضع موجود به عنوان نقطه قابل بهبود تشخیص داده شده است و به عنوان یک هدف کوتاه مدت در مسیر دستیابی به اهداف بلند مدت یا کلی انجام می گیرد.

نکته: موارد درج شده در فرم زیر، فرضی بوده و به عنوان مثال تعریف شده است. مدیران محترم می توانند از نمونه ها و الگوهای دیگر برنامه سالانه متناسب با نیاز مدرسه استفاده نمایند.

قبلا به بررسی ملاک ها و فعالیت های فرآیند برنامه ریزی برنامه طرح تدبیر پرداخته بودیم و اینک به بررسی فرایند مشارکت برنامه طرح تدبیر می پردازیم.

فرایند مشارکت برنامه طرح تدبیر

جدول شماره ۲٫ چارچوب برنامه عملیاتی سالانه مدرسه براساس فرم شماره ۶ (پیشنهادی)

فرایند : مشارکت

هدف : توسعه مشارکت اولیاء و معلمان در امور مدرسه شده

چارچوب برنامه عملیاتی سالانه مدرسه
چارچوب برنامه عملیاتی سالانه مدرسه

نکته :هر یک ازعناوین این جدول در قسمت مربوط به تعاریف اصطلاحات توضیح داده شده است.

میانگین امتیازات ۳ از ۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *